Starší dějiny moderně na Facebooku: analýza dějepisné komunity

Mgr. PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D. (Ústav pro studium totalitních režimů)

Abstrakt

Inovace výuky dějepisu zahrnuje několik aspektů. Vedle kurikulární politiky a systému profesní přípravy a dalšího vzdělávání hraje rozhodující úlohu potenciál učitelské komunity reagovat na inovativní podněty a dostupnost kvalitních metodik. Jedna z relativně nových a životaschopných komunit, která vznikla jako reakce učitelů a učitelek z praxe na potřebu sdílet běžně nedostupné a na přípravu časově náročné metodiky, se nachází ve facebookové skupině Starší dějiny moderně. Cílem příspěvku je podrobit tuto komunitu, která má více jak 900 členů, první didakticky zaměřené reflexi. Zajímat nás bude kvantifikace příspěvků s ohledem na principy historické gramotnosti, kterou budeme definovat jako kombinaci rozvoje konceptů historického myšlení a badatelských dovedností při práci s prameny. Metodou sond popíšeme dynamiku diskuzí, rozsah aktivizace komunity a proces utváření názorových autorit a uživatelsky oblíbeného obsahu. Umožní nám to rekonstruovat, jak si vlastně aktivní učitelé a učitelky představují inovaci v dějepisné výuce a jaké to může mít konsekvence pro využití metod a principů jako je RWCT nebo badatelská výuka. Výstupem bude formulování diskuzních tezí, které na příkladu facebookové skupiny upozorní na potenciál i problematické aspekty komunitního sdílení metodických a didaktických inovací "zdola".