Mumie a tsantsy ve sbírkách Náprstkova muzea optikou kolonialismu

Mgr. et Bc. Tereza Melicharova (Národní muzeum)

Abstrakt

Jihoamerický fond sbírek Náprstkova muzea obsahuje ve středoevropském kontextu poměrně rozsáhlý soubor lidských ostatků. Jsou mezi nimi 4 chilské a peruánské mumie a 10 tsants – vypreparovaných lidských hlav získaných od amazonského etnika Jívarů. Současné bádání za pomoci moderních zobrazovacích metod přináší nová fakta ohledně jejich původu, věku a dalších fyzických charakteristik. Soudobé archiválie na druhé straně odhalují někdy kuriózní příběhy získání zmíněných "artefaktů" a vrhají nečekané světlo na dobový kontext a podoby sběratelství. Ukazuje se, že k lidským ostatkům v muzejních sbírkách nelze ani v rámci reflexe kolonialismu přistupovat skrze jednotný princip. Tsantsy byly svého druhu válečné trofeje – hlavy nepřátel svých tvůrců – Jívarů, kteří je darovali či prodali zahraničním cestovatelům. Naproti tomu získané mumie z údolí Azapa mají o dost problematičtější historii, zčásti spjatou s partnerstvím ČSR a Chile v 60. letech 20. století. V té době azapské mumie sloužily stále ještě spíš jako pozoruhodnost pro pobavení místních, ale také jako čile obchodovaný artikl, ovšem s minimální znalostí o jeho hodnotě a s absencí sounáležitosti s kulturou, která jej vytvářela. O azapské kultuře Chinchorro, která mumifikovala své zesnulé již kolem roku 7000 př. Kr., se vědecký svět dozvěděl až o 20 let později. Okolnosti terénního výzkumu a sběru artefaktů tak výrazně vstupují do debaty ohledně zkoumání a případného navracení lidských ostatků do zemí původu.