Badatelsky orientovaná výuka jako forma archivní edukace

Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (Ústav pro studium totalitních režimů)

Abstrakt

Předkládaný příspěvek se zaměřuje na využití historických pramenů při výuce (soudobých) dějin v kontextu archivní edukace. Příspěvek vychází ze zkušeností vývoje digitální aplikace pro práci s historickými prameny HistoryLab.cz. HistoryLab se zaměřil na vývoj kurátorsky garantovaných cvičení, jež jsou postaveny na badatelské otázce, kterou si žáci kladou nad konkrétním pramenem nebo setem pramenů. Přestože byl HistoryLab vyvinut především pro školní výuku, nachází uplatnění i v neformální výuce. Součástí příspěvku bude popis základních principů, na kterých HistoryLab stojí, a zvýraznění klíčových bodů, které badatelsky orientovanou výuku charakterizují. Provoz aplikace přináší i mnoho uživatelských dat, jež nám přinášejí informace o stavu historického myšlení současných žáků. Rozvíjející se kontext archivní edukace stojí na podobných východiscích: seznámení žáků a zájemců o minulost se základními principy kritiky pramene, analýzy a interpretace. Představené postupy a zkušenosti s aplikací HistoryLab.cz tak mohou být uplatněny při zavádění a rozvíjení principů badatelsky orientované výuky i v prostředí českých archivních institucí.