Akustický náboj ve vypravování vědců, znovu písemně zamřížovaný. Nová výzva pro orální dějiny?

Dr. phil. Tomáš Pavlíček (Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk)

Abstrakt

Historik moderních dějin, čtoucí nepřeberné množství archivních pramenů, má tendenci rekonstruovat minulost „zachycenou“ písemně. Uniká mu, že pro životní svět aktérů a aktérek (!) byl určující zvuk zvonu, pískání lokomotivy a především vše proklamované a vypravované v kostele, hospodě a při draní peří (!). Snad jen intelektuální lidové písmáctví a čtení „kraličky“ u evangelíků bylo zvukově limitované, zato čtení (katolických) modlitebních knih anebo časopisů v knihovnách bylo realizováno verbálně. V odpovídající míře (+/-) jsou také oba jevy v české historiografii zpracované. Při studiu komunikačních kanálů uniká, že následné rozšíření rozhlasu a kina převzalo úlohu verbalizace zpráv. Zdání, že spíše dějiny inteligence (a vysoké kultury) náleží do kategorie písemných kanálů, je však klamné. Referent, po zkušenosti s vedením rozhovorů s vědci, nabízí alternativní pohled na důležité zvukové jevy intelektuálních dějin, které zanikají při studiu písemných osobních fondů: maturity i obhajoby prací probíhající ústně; diskuze, stáže, konference měly verbální rozměr; předávání medailí i neformální oslavy zachycené na fotografiích evokují akustický náboj těchto setkání. Metodologie orálních dějin ovšem na verbální revokaci zvukové stopy lidské paměti leckdy zapomíná a „životní vyprávění“ zpátky přepisuje. Jak ale uchopit „akustický náboj vypravování“ v práci historika? Referent mj. porovná aktuální trendy českých (ÚSD, archiv Paměti národa) a polských orálních dějin (J. Wawrzyniak, Polskie Towarzystwo Historii Mówionej).