Minulost, současnost a budoucnost publikace hmotného kulturního dědictví prostřednictvím 3D modelů v prostředích webu, virtuální a rozšířené reality v ČR

Ing. Jiří Chludil (Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové)

Abstrakt

S masivním rozvojem internetového prostředí, který zažíváme v posledních 30 letech, se i vyvíjely možnosti publikace graficky orientovaného obsahu v rámci prostředí, které nám poskytují moderní technologie. 3D modely historických artefaktů jsou velmi perspektivním kanálem pro publikaci hmotného kulturního dědictví, a to jak pro odbornou, tak i laickou veřejnost. V současné době existuje v České republice mnoho zajímavých projektů, které kombinují různé přístupy k vizualizaci historických artefaktů. Prvním cílem tohoto příspěvku je na několika příkladech vizualizačních projektů přiblížit, jak takový proces zpracování historického artefaktu do 3D modelu a jeho publikace probíhá. Druhým cílem je prezentovat, s jakými problémy se pracovníci při této formě běžně setkávají a jak je nelehké najít rovnováhu mezi historickou přesností a možnostmi použitých technologií. Zároveň budou představeny nástroje ulehčující tento proces. Třetím cílem je navrhnout, jak obohatit přípravu mladých pracovníků v archivnictví, a to ve znalostech počítačové grafiky včetně virtuální a rozšířené reality. Závěr příspěvku je věnován shrnutí zkušeností získaných v mezioborové spolupráci mezi Katedrou pomocných věd historických a archivnictví FF UHK a Katedrou softwarového inženýrství ČVUT FIT. Při realizaci tohoto příspěvku využívá autor svých 25letých zkušeností v oblasti počítačové grafiky, zatímco se v posledních 5 letech snaží nalézt co největší průnik mezi historickými a počítačovými vědami pro zjednodušení procesu rekonstrukce historických staveb prostřednictvím počítačové grafiky a softwarového inženýrství.