Připravenost studujících učitelství na badatelskou (činnostní) formu výuky

doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc. (Filozofická fakulta, Ostravská univerzita)

Abstrakt

Příspěvek bude založen na analýze vybraných videonahrávek výstupů studentů učitelství dějepisu Filozofické fakulty Ostravské univerzity na středních školách, získaných v průběhu několika let, zohledňující nasazení různých druhů edukačních médií. Sledováno bude jednak množství využívaných médií, jejich typy, ale především formy práce s nimi směřující k badatelské (činnostní) formě výuky (poměr didaktických prostředků nasazených v ilustrativní a heuristické funkci). Zaměříme se rovněž na formulaci učebních úloh vztahujících se k nim. Tato analýza bude konfrontována se sebereflexí samotných studentů (reflektivní deník jako povinná součást portfolia), a s pravidelnou reflexí ze strany učitelů praxe, didaktika dějepisu a doktorandů studijního programu Didaktika dějepisu. Cílem této analýzy bude využití získaných dat a zjištění k aplikaci nejen v seminární výuce didaktiky dějepisu, ale také ve způsobech reflexe průběžné i souvislé profesní praxe (reflektivní seminář v prezenční formě v případě průběžné profesní praxe, online seminář po absolvování souvislé profesní praxe na různých školách Moravskoslezského, Zlínského, Olomouckého a Jihomoravského kraje).