Hry v muzejní expozici

Mgr. Nina Wančová, Ph.D. (Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze)

Abstrakt

Hry jsou velmi variabilní, mohou být analogové i digitální, zaměřené na jednotlivce i na skupiny. V muzeích nacházíme celou škálu her od vědomostních či kreativních her až po ucelené herní zážitky v rámci doprovodných programů, kdy je hra samotným cílem návštěvy a ne doplňkem pro návštěvu expozice. Hry tak můžeme chápat jako východisko pro práci s návštěvníkem, přičemž se nemusí jednat pouze o dětského návštěvníka. Příspěvek se zaměří na využívání her v muzeích a jejich potenciál pro zprostředkování mnohovrstevnatých a kvalitních muzejních zážitků. V muzejních hrách se kombinují fakta, vzdělávání, imaginace s emocemi a sociálním zážitkem. Jako případová studie budou představeny tři typově odlišné hry, které vznikají pro expozice Institutů Paměti národa organizace Post Bellum ve spolupráci se studenty a studentkami Filozofické fakulty UK. První z nich je kooperativní úniková rodinná hra "V boj" o protinacistickém odboji. Desková hra "Plakát" přibližuje období normalizace a využívá digitální materiál. Třetím herním projektem byl design komplexního herního prostoru pro zprostředkování zážitku z tzv. "volné hry".