Význam humanitního vzdělávání v dějinách

Garant

Abstrakt

Je humanitní vzdělání a humanitní vědy pro současnou společnost zbytečné? Panel hledá v sedmi referátech odpověď s oporou v retrospektivní analýze proměn role humanitních kompetencí a humanitních vědců v 19. a 20. století. Tematizována je role „humanities“ v různých fázích modernizace české a evropské společnosti, postavení humanitních vědců (a zejména historiků) v tomto procesu, ale i (reálné?) rivality humanitních a přírodovědných nebo technických elit. Je úkolem právě a zejména kvalitně humanitně připravených odborníků (a v tom ohledu je mezi ně třeba zahrnout i juristy a ekonomy), aby konceptualizovali a komunikovali velké problémy, krize a traumata minulosti i současnosti, aby domýšleli předpoklady a společenské důsledky jevů. Jen společnost, vzděláním připravená k sebereflexi a její praktické aplikaci, může zabránit sebeohrožení a sebezničení.