Intelektuální dějiny v českém akademickém výzkumu: tradice, problémy, výzvy

Garant

Abstrakt

Panel představí současné podoby výzkumu intelektuálních dějin (IH) v českém akademickém prostředí. Přestože bádání v oblasti IH je poměrně rozsáhlé, neexistuje institucionální platforma, kde by se badatelé různých specializací pravidelně setkávali a konfrontovali vlastní přístupy a výsledky. Diskuze tak zůstávají většinou časově ohraničené na jednotlivá historická období, stejně tak je koncipována i většina výzkumných projektů. V navrhovaném panelu bychom rádi tuto izolovanost alespoň částečně překonali. Zasednou v něm historičky a historici různých specializací, které z rozdílných metodologických perspektiv zkoumají dějiny idejí, myšlení (politického, ekonomického, teologického) či intelektuální praktiky. Vznikne tak unikátní příležitost vést dialog o možnostech propojení jednotlivých výzkumů a o specificích intelektuálních dějin v jednotlivých historiografických odvětvích. Základní společnou otázkou bude především aplikace metodologických přístupů IH a práce s jejich základními pojmy (např. transfer, sítě, kánon, vědění, textové praktiky, politika, expertní kultury aj.). Panelové příspěvky představí case studies z různých historických epoch, které ukážou způsoby, jakými je možné přistupovat k pramenům IH. Na závěr panelu proběhne obecná diskuze nastolující problémy, které přesahují specifika určitého historického období. K takovým problémům řadíme typově následující otázky: 1) Jak se jednotlivé výzkumy vztahují k pojmu intelektuální dějiny? 2) V jakém „geo-intelektuálním“ prostoru se výzkumy pohybují? Překrývají se naše geopolitické kategorie? 3) Jaké je v našich výzkumech napětí transnacionálního a nacionálního, popřípadě transkulturního, globálního a lokálního? Jak se daří překonat „metodologický nacionalismus“ v IH? 4) Jaký průlom představují metody digital humanities ve výzkumu IH? Jak může přispět vizualizace určitých intelektuálních témat ke komplexnějšímu pochopení daného problému? 5) Jaká je tradice IH v českém prostředí? Proč nedošlo k institucionalizaci oboru, který zde měl slibné „náběhy“ na přelomu 50. a 60. let?